Kläder



Kläder ja det har ju sin ursprung i Adam och Eva från den gången dom åt av äpplet och blev vakna och insåg att dom var nakna och började skyla sig med löv.
 
* CITAT UT  http://www.fria.nu/artikel/93647 *
Gör ett litet tankeexperiment och jämför konsumism med rasism eller sexism. Det är, tack och lov, inte okej eller ens lagligt att agera sexistiskt och rasistiskt. Men trots att konsumtion är det största hotet mot livet på planeten – samt att den befäster både sexistiska och rasistiska strukturer – är det helt grönt att ägna sig åt sanslös shopping. Är inte det tänkvärt?  *
 
 
Men jag tycker att kläder är vackra , kanske inte alla men jag gillar kläder men jag är inget modefreak.
 
Burka  jisses amalia måste vara en man med massa komplex som hittat på detta otyg.
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Burka 
 
 
 
 
Varför skall man dölja vem man är ? vad är man rädd för ? Att bära ett tygstycke över hela kroppen utan en enda form. Och det är ju bar akvinnan som skall gömma sig!? Dessa männ har då mycke att lära . Dom borde få smaka på egen medecin tycker jag. Dom går och tror att dom är så mycke bättre.
Låt dessa män få leva som dessa kvinnor en månad så får vi se hur länge dessa klarar det.
Det är bra att vissa länder infört förbud mot detta . nu får även Sverige göra något åt detta.
 
Förr .. när jag var yngre :) så tittade vi på De finska zigenarna och kvinnornas vackra kläder .. men många av dom använde sig av kläderna som täckmanten på sina snattartuneer. Inta alla men en del.
Och jag såg nu ett klipp på FACEBOOK om en kvinna som var islamskt klädd ställer sig och bajsar mitt i ett köpcentrum brevid folk ... bara släpper sin avföring och går sin väg. Ja naturligtvis gör ju inte alla så.
Och kändisar använder sina kläder för att framhäva sina kroppar så dom får mera publicitet och där med tjänar mera pengar .
Vilket gissel eller hur.?!
 
Men visst .. kläder finns i våra liv som att skydda våra kroppar .. jag tycker  att skydda våra kroppar mot väderfenomentn vi har i välden. Regn snö sol blåst  ja alla väder . 
Vi väljer kläder för väder för det finns inte dåligt väder men dåliga kläder , så brukar man ju säga i folkmun.
 
 
Dessa kläder är i min smak. Kvinnliga men ändå väldigt bekväma och rörliga.
 
 
Medans denna blåsa begränsar min rörelsefrihet. Men dock stilig.
Inget man leker Tarzan i :) 
 
 
Medans denna klänning är lite mera rörlig men ingen man sätter sig på hästryggne med .
 
 
Att klä sig för väder jag det är ju ett måste om man skall överleva. Här är det 25 minusgrader. Och det biter lite i kinderna. men dock inte så kallt att näshåren fryser.
 
 
Den här klänningen skulle jag kunna tänka mig på mitt bröllop, enkel och stilren och helt i min smak.
Men jag skulle lika väl kunna gifta mig i raggsocker på fjället.
 
 
Jag har stickning bland annat som min hobby och jag stickar  sådana här strumpor och jag kränger en del.
Men tyvärr så är ju markanden så att bara dom som värdesätter hantverk  köper dom då ,då dom kostar mer än  ÖB sockor. 
 
Hittade ett par byxor på nätet  som jag skulle kunna tänka mig.
 
 
 
 
Härligt sköna ser dom ut att vara och härlig färg som passar mig ypperligt.
 
 
Våren -16 s trend är bland annat 
 
 
 
 
Detta är väldigt jag . vitt och spets.
Som visar sig vara vårens trend . Det låter väl bra. även om det dock inte behöver vara så genomskinligt.
 
Men det säga att randig också är vårens trend. Men där slår jag bakut. Randigt är då inte min slil. huva .. säger jag då bara. Och det lägger jag då inte ens upp bild på.
 
Vad har man då på fötterna ? Jag väljer denna vinter dessa
 
 
 
Ett par skor från RIEKER, mina fötter gillar dessa.
 
Billiga kläder är miljöbovar .. skrivs det i en artikel, ja så är det .. för ju billigar kläderna är så köper vi mera och det måste ju produceras mera och jisses vad de använder mycke kemikalier för all tillverkning.
Om våra kläder skulle var dyra så skulle vi nog laga dem om dom gick sönder . Nu så kastar vi dom och köper nya. Vi lever i ett slit och släng samhälle. Och allt det här är ju  en Stor MAKT hysteri. om vi inte konsumerar så får pamparna inge stålar på kontot. Och vår moder jord får betala priset.
 
Jag undrar vad det kostar att tillverka ett par jeans?
Det går i alla fall 10 000 liter vatten till ett par jeans sägs det. 
Och tänk då på att alla människor på jorden har inte  dricksvatten var dag.
Ja vår värld är inte rättvis och det kommer det inte att var någonsin , men vi måste tänka mera på vad vi gör med oss själva och vår jord. Annars utplånar vi oss själa.
 
 
Dessa vandringskängor kanske passar mina  fötter  till våren då jag planerar  för längre vandringar  i fjällen och sen troligen  en pilgrimsvandring i Spanien 
 
”El Camino francés” eller pilgrimsleden mellan Saint Jean Pied de Port och Santiago de Compostela är en uråldrig pilgrimsled. Redan under 800-talet började pilgrimer vallfärda till aposteln Jakobs grav i Santiago de Compostela. Detta skall jag nog göra  men måste läsa på lite så jag kan rutter  och dyligt ang denna tripp.
Det tar nog sina veckor att göra denna vandring.
 
 Nä nu får det vara bra för i dag ..  med detta skrivande  och jag önskar er en Underbar Måndag 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TÄVLING (Kollage): Zalando Fashion Week
 
1. Här | 2. Här | 3. Här
 
Sponsrat inlägg



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0